fbpx

Min morgonrutin som gör att jag äger min dag

av | jan 14, 2021 | Bliss, Frihet | 6 Kommentarer

Tack vare ett skadat korsband har jag nu en morgonrutin som jag inte vill vara utan. Så lustigt det där, hur något så jobbigt och frustrerande ofta leder till något helt underbart. Som man minst anar. Häng med här och ta del av hur min morgonrutin går till och hur den växt fram.

 

Det hela började för sisådär 2 år sedan. Som vanligt på söndagskvällar sparkade jag fotboll med ett gäng andra glada mammor här i Sickla. Jag ramlade och vred om höger knä. Främre korsbandet fick sig en kraftig törn. Efter otaliga läkarbesök visade det sig att det främre korsbandet gått av till 75 %.

 

Iskristaller mot rutan i morgonstund  

 

Yogan blev en del av min rehab…

 

Direkt efter skadan följde vila ett par veckor och den planerade surfresan till Marocko ställdes in. Ja, det mesta av den fysiska aktivitet som brukade få mig att må så bra fick läggas på vänt i många, många månader. Ingen löpning, ingen skidåkning och ingen långfärdsskridsko…
 

Det fanns ett undantag. Och det var yogan. Till och med att de varsamma sträckningarna och balansövningarna blev en viktigt del av min rehab.

 

Jag förlorande härlig träningsgemenskap och känslan av att ha en stark kropp. Istället gick jag runt och kände mig trasig och väldig gammal.

 

… och en del av min morgonrutin

 

En dag kom en tanke till mig. Tänk om jag skulle gå upp före alla andra i familjen varje dag och göra ett pass yoga? Att ha min alldeles EGEN stund på morgonen. Bara för min egen skull. Så att jag fortfarande kunde utvecklas inom ett område som jag gillade. Sagt och gjort. På kvällen lade jag fram yogamattan på golvet i vardagsrummet och en välkomnande filt.

 

Alarmklockan ringde morgonen därpå och jag lyckades ta mig upp. Tack vare min frustration lyckades jag också ta mig upp många efterföljande mornar. Den första månaden hade jag hjälp av ett yogacommunity för att känna gemenskap och få inspiration till yogarörelser (om Yoga with Adriene har jag skrivit mer om här).

 

Månaderna gick och att ha min alldeles egna stund på morgonen blev något som jag inte ville vara utan. Med tiden – nu har det gått nästan 2 år – har min morgonrutin förändrats.

 

Just nu gör jag exempelvis min morgonrutin måndag till fredag (på helgen brukar jag istället njuta av en liten sovmorgon, det är också härligt). Jag varvar yoga med pilates. Då jag hållit på så länge behöver jag ingen instruktör utan lyssnar till vad min kropp just då vill ha och behöver.

 

Nu i mörka vintern börjar jag alltid med att tända ljus och sätta på musik som jag gillar. Jag avslutar med en kort meditation eller att njuta en stund med en kopp te. På sommaren tar jag istället ett dopp i sjön härintill och lyssnar på naturen. Det hela tar drygt en halvtimme.

 

Avslutning på min morgonrutin med en kopp te  

 

Lägger mig tidigare på kvällen

 

Kanske undrar du hur jag kommer upp på morgonen? Om jag inte är trött och tycker att det är jättejobbigt att gå upp innan alla andra? Nej, det tycker jag faktiskt inte längre.

 

På kvällen när jag går och lägger mig brukar jag tänka på min välkomnande yogamatta som ligger och väntar på mig. Och på hur mysigt det är med de tända ljusen nu när det är så mörkt ute. Att jag verkligen tar vara på myset den här tiden på året.

 

Och visst blir jag trött på kvällen. När jag nattar min 7-årig vid niotiden brukar jag känna tröttheten komma smygande. Någongång mellan tio och elva blir jag ofta blixttrött. Jag går helt enkelt och lägger mig tidigare på kvällen.

 

Har du också en morgonrutin?

 

Utan min knäskada skulle jag inte upptäckt det härliga med att ge mig själv min alldeles egna tid på morgonen. Och känna att jag äger min dag. Efter en bra start på dagen får vad som helst hända och jag är redo för äventyr.

 

Har du också en morgonrutin i mörka vintern? Hur gör du?

 

Eller är du kanske sugen på att börja… gör det! På ditt eget sätt. Som passar in i ditt liv just nu.

6 Kommentarer

  1. Karin Huber

    Efter din målande beskrivning blir jag lite sugen faktiskt trots att jag har så svårt att ta mig ur sängen.
    Själv har jag fortsatt med surf övningarna vi fick inför den där surfresan… tar 10 min.
    Det lilla får mig att känna mig starkare både i skidbacken o på skridskor. Så mycket behövs egentligen inte… men lite yoga på det kanske vore toppen… tack for inspirationen Karolina

    Svara
    • Karolina Pihlo

      Nej, men va bra att du fortsatt med surfövningarna! Då kan vi ju åka snart! 👯‍♀️

      Jag tycker att yogan är bra just på morgonen för att vakna i kroppen och varsamt mjuka upp.

      Svara
  2. Lena Holmestig

    Hej, tack för att du delar. Jag gjorde en yogakväll med levande ljus och mjuk matta häromkvällen och sov gott därefter. Nu i går råkade jag köra omkull i skidspåret, vred om knät och enligt läkaren gick ledbandet sönder. Det skedde i går så idag vilar jag men tänkte här från soffan – vad gör jag av det här? Och nu fick jag inspiration från dig. Tack. 🙏🏽

    Svara
    • Karolina Pihlo

      Rackars, rackarns Lena! Va bra att du direkt kollat upp med läkare. Jag ska faktiskt för första gången efter min skada prova slalom i helgen. Erik och jag tar med oss våra två yngsta och åker upp till Järvsö. Massor av snö och en hel del sol ska det vara där!

      Svara
  3. Johanna

    Du beskriver verkligen din morgonrutin härligt. Min önskan är något liknande det du gör. Har också fått mycket hjälp av yoga. Har inga direkta problem att vakna tidigt nu för tiden, problemet är snarare att jag aldrig får vara ensam. Har två små barn, 3 + 5, som vaknar precis lika tidigt och vill upp med mig, haha. Någon enstaka gång har det hänt att jag lyckats smita ur sängen, lyckostunder! Men tänker att den dagen den kommer, när de inte alls vill gå upp på morgnarna längre. ^_^ Nu ska jag snoka vidare här i din blogg, mitt första besök.

    Svara
  4. Karolina Pihlo

    Ahh… förstår! Jag har tre barn och min yngsta Ingrid är nu just fyllda 8. Och det var faktiskt bara för ett par år sedan som det funkade att jag gick upp utan att hon efter några minuter vaknade och slank efter… Sedan är alla barn olika. Min mellankille har alltid haft lätt för att sova på morgonen.

    Hoppas att du kan njuta av småbarnsåren! Som du säger, din tid med mer egentid kommer förhoppningsvis lite längre fram.

    Kul att du kikade in här på bloggen!

    Svara

Skicka en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *