fbpx

Vad är en wunderjunkie? Och om att få mer förundran i livet.

av | apr 20, 2021 | Bliss, Personlig utveckling | 2 Kommentarer

Är du en ”wunderjunkie” eller vill du bli en? Ja, en sån där som ständigt vill ha mer förundran i livet. För att det får oss att må så attans bra. Förundran är något som många naturälskare och äventyrare verkar ha gemensamt. Här kan du läsa mer om förundran, dess läkande effekter och hur man får mer av härligheten. Häng med!
 
Vy över berg ger förundran
 

Förundran – vad är det?

Jo, förundran kan beskrivas som den där starka känslan människor tycker sig uppleva när de njuter av storslagen natur, tappar andan av fria vidder och vackra solnedgångar. När människor förtrollas av musik eller ser konst som de inte vill släppa med blicken. Andra beskriver det som en andlig upplevelse eller kontakt med en större kraft.
 
I boken Förundranseffekten beskrivs förundran bland annat som automatisk mindfulness. Författarna Katrin Sandberg och Sara Hammarkrantz gillade förklaringen – och det gör jag med. Att få uppleva närvaro för en kort stund. Och det kommer till oss helt av sig själv.
 
Lite längre fram kommer jag tipsa om fler böcker inom ämnet. Låt mig först berätta lite om hur bra förundran är för oss.
 
Forskning visar på en mängd bra saker som förundran ger upphov till. Att förundran minskar det själviska jaget utan att minska tryggheten. Som ett resultat av det blir vi mer generösa! Att förundran är läkande och minskar stress och inflammationer i kroppen. Att förundran ökar vårt fokus på kontakt och närvaro oss människor emellan. Alltså – massor av bra grejer! Och ofta är det gratis också.
 
En sak jag själv gillar med förundran är upplevelsen av lugn och känslan att tiden står still. Jag får gott om tid och blir alldeles tillfreds för en stund.
 

Jag är nog en sån där ”wunderjunkie”…

Kände mig så träffad när jag läste om ”wunderjunkies” i boken Förundranseffekten. Därför att där beskrivs de som människor som lever sina liv med förundran som drivkraft. Om man översätter ordet till svenska blir det väl något i stil med ”förundransnarkomaner”
 
Ja, jag letar ständigt soluppgångar och storslagna vyer. Finns det möjlighet sätter jag mig alltid i lä och vänder ansiktet mot solen för att känna värmen mot huden. För att det är så väl värt lite extra letande. Och så är jag ju galen i att morgonbada. Därför att jag vill ha den där känslan av liv och närvaro som kommer efteråt. Som jag vill fylla på i kroppen med. Gång efter gång.
 
Låt mig komma med några fler exempel.
 
En wunderjunkie som nämns i boken är entreprenören Blake Mycoskie som uttrycker ”Berg och hav är två av mina främsta källor till förundran. Naturen hjälper till att stilla sinnet och jag uppskattar verkligen skönhet. Tänker att skönhet och förundran är hur gud pratar med oss ibland.”
 
Biologen Stefan Edman tas upp som ett annat exempel på wunderjunkie. Han säger ”Om du är stressad finns bot, se naturen som ett gratis Losec, ett slags heligt rum om du längtar efter stillhet, sammanhang och starkare livskänsla.”
 
För mig är förundran nära sammankopplad till storslagen natur och bländande skönhet. Känslan jag får efter morgondoppet – att kroppen är full av liv och närvaro. Jag står där ensam på bryggan helt omgiven av natur. Jag är en del av något större. Känslan av att tiden räcker till. Sedan får vad som helst hända – jag blir fullkomligt nöjd för en stund.
 
När jag ger mig ut på min stand up paddle board väljer jag gärna arla morgonstund. Därför att stillheten i vattnet och i naturen skapar magi. Känslan sitter i långt fram på dagen.
Är du också en wunderjunkie? Vad förundras du av? Dela gärna med dig i kommentarsfältet.
 

Så här kan du få mer förundran i livet

Alla förundras vi av olika saker. Det som är säkert är att alla kan förundras. Och att förmågan att uppleva förundran kan tränas upp. Ofta kan det hjälpa att stanna upp i vardagen. Vill du uppleva mer förundran i livet? Prova då de här sakerna;
 
  1. Gå ut i naturen i soluppgång. Perfekt på våren och hösten, då solen inte går upp så tidigt. Såklart går också solnedgång bra.
  2.  
  3. Bada utomhus – året runt. Den där känslan av intensiv närvaro och liv, en stund efter att du kommit upp från vattnet. Den kallare perioden på året kan du ta en träningstur eller bastu innan. Så här gör jag när jag morgonbadar.
  4.  
  5. Gå en närvaropromenad. Bli varse om det vackra omkring dig. Stanna upp och känn den fasta marken under fötterna. Det här tycker jag blir lättare i vacker natur.
  6.  
  7. Stanna upp i vardagen. Kan vara när du väntar på bussen eller har några minuter över innan ett möte. Känn efter i kroppen att du lever. Fokusera på ditt andetag. Att du är du och att du är i din kropp. Lyssna på ljuden runtomkring dig.
  8.  
  9. Titta upp mot himlen – lägg dig utsträckt på marken och spana upp i trädkronorna. Är det en kall vinterkväll – ta på dig en varma kläder, gå ut och se upp mot stjärnhimlen. Ta in oändligheten. Se stjärnorna blinka. Tänk att varje blink kan ha tagit miljoner år för dig i detta nu.
Men kanske behöver du stöd och pepp för att göra verklighet av tipsen? Läs då mitt tidigare blogginlägg om kvinnliga nätverk för mer äventyr. Därför att där finns inspiration i massor och kanske finner du också en vän att göra det tillsammans med?
 

Det där med bliss då? Hur hänger det ihop med förundran?

När jag slår upp förundran i en ordlista så är synonymer häpnad och förvåning. Ordet bliss kommer däremot från engelskan. När jag slår upp det i ett lexikon så översätts det med salighet, sällhet och fullständig lycka. Så båda är de alltså känslor som är bländande starka och som många av oss vill ha mer av.
 
Själv gillar jag ordet bliss. Därför att det låter så lättsamt och är så härligt att säga!
 

Avslutningsvis några lästips 

På sista tiden har det kommit ut flera böcker om just förundran. Vad förundran är, alla goda effekter och hur man får mer av det. Jag har läst alla tre nedanstående;
 

2 Kommentarer

  1. Anna Forsberg

    Känner mig både träffad och inspirerad av att läsa om Wunderjunkies och Bliss. Tack Karolina för att du inspirerar mig😍

    Svara
    • Karolina Pihlo

      Vad roligt att du gillart! Härligt att mitt SEO-tränande kommer till nytta för många. Hoppas vi får många vidunerliga solnedgångar i skärgården i sommar.🧚‍♀️ För du har väl fixat båt?

      Svara

Skicka en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *